ترس از یادگیری | 5 راهکار غلبه بر ترس از یادگیری
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از یادگیری یکی از انواع فوبیا ها یا ترس های غیر منطقی است. افراد مبتلا به ترس از یادگیری در خواندن، کلمه بندی و حساب کردن با مشکل روبرو می‌شوند. اگر این ترس و اختلال به خوبی ارزیابی نشود، تاثیر بالقوه ای بر عملکرد ناسازگارانه دارد. و در حوزه های مختلفی زندگی فرد با ضعف روبرو می‌شود. این اختلال در کودکان نیز وجود دارد. افراد متفاوتی وجود دارند که به ترس از یادگیری مبتلا هستند.

اما ترس‌از یادگیری یا سوفوفوبیا  یکی از فوبیاهای نادر و خاص است. این افراد به دلایل بسیار زیادی مانند تربیت اشتباه، رفتار خانواده، هوش فردی و… به این فوبیا مبتلا می‌شوند. عده ای از افراد نیز هستند که هیچ توانی برای یادگیری ندارند. این افراد به وضوح به ترس از یادگیری دچار هستند. اگر شما نیز با مطالعه این مقاله متوجه شدید که به ترس‌از یادگیری دچار هستید، حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از یادگیری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ترس از یادگیری | 5 راهکار غلبه بر ترس از یادگیری

ترس از یادگیری

ترس از یادگیری یا سوفوفوبیا یک فوبیای نادر یا خاص است که در فهرست فوبیای عمومی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی قرار می‌گیرد. به گفته رزا کوهن، روانشناس تربیتی: اگر کودک یا نوجوانی شروع به ترس‌از یادگیری یا ترس از رفتن به مدرسه و محیط های آموزشی داشته باشد؛ آن را فوبیای مدرسه نیز می‌نامیم.

افراد مبتلا به ترس از یادگیری شاید تجربه کنند که احساسات طبیعی در طول رشد و تکامل در برخی از موارد باعث نگرانی قابل توجهی می‌شود. حتی اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد؛ نوعی اختلال عملکردی ایجاد می‌کند.

فوبیا یک ترس بیش از اندازه و غیر منطقی است. و زمانی که با منبع ترس مواجه می‌شوید، شاید احساس ترس، اضطراب و استرس را تجربه کنید. دلایل متفاوتی نیز در بروز این ترس وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نشانه های ترس از یادگیری

افرادی که به ترس از یادگیری مبتلا هستند، نشانه هایی را از خود نشان می‌دهند. که در این بخش مقاله به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

???? قبل از امتحانات و بعد از آن احساس ناراحتی دارد.

????عملکرد تحصیلی خوبی ندارند.

???? از پاسخ به سوالات در کلاس احساس ناراحتی می‌کند.

????هنگام مطالعه تمرکز خود را از دست می‌دهد.

???? بر کیفیت زندگی و چشم اندازهای آینده شما تاثیر می‌گذارد.

دلایل ترس از یادگیری

ترس از یادگیری به دلایل مختلفی پدید می‌آید. تربیت خانوادگی، رفتار والدین، هوش فرد، وراثت و … همگی در ترس‌از یادگیری دخیل هستند. در این بخش مقاله دلایل ترس از یادگیری را به شما توضیح داده ایم. 

????وراثت

یکی از دلایل ترس از یادگیری، وراثت است. زمانی که یکی از اطرافیان بسیار نزدیک در معرض چنین فوبیای قرار داشته باشند، کودک نیز به ترس از یادگیری مبتلا می‌شود.

????بی انگیزگی طولانی مدت در طول زمان

از دیگر دلایل ترس از یادگیری، بی انگیزگی طولانی مدت در طول زمان است. این موضوع به خودی خود در ترس‌از یادگیری دخیل است. زمانی که یک فرد به صورت طولانی مدتی انگیزه نداشته باشد؛ علاقه ای نیز به مطالعه و یادگیری نخواهد داشت.

????افکار ساده غیر منطقی

افکار ساده غیر منطقی مانند من نمی‌توانم انجام دهم یا من هرگز آموزش نخواهم دید؛ در دسته دلایل ترس از یادگیری قرار دارد. افرادی که چنین افکاری دارند؛ هرگز علاقه ای به یادگیری نخواهند داشت.

???? رفتار مادر و پدر

اصرار به اینکه تو یاد نمی‌گیری و رفتار اشتباه والدین، از دیگر دلایل ترس از یادگیری است. زمانی که والدین دائم کودک را سرزنش کنند که تو یاد نمیگیری، تو بلد نیستی و … بر افکار کودک اثر خواهند گذاشت.

???? هوش فردی

هوش بالا و پایین از دیگر دلایل ترس از یادگیری است. زمانی که یک فردی از هوش پایین برخوردار باشد، چیزی را یاد نمی‌گیرد و همین عدم آموزش و یادگیری او را دچار ترس‌و تنش می‌کند. 

راهکار برای رفع ترس از یادگیری

ترس از یادگیری نیازمند رهایی است. تا زمانی که چیزی را آموزش نبینید؛ پیشرفت و ترقی نخواهید کرد. به همین دلیل لازم است که حتما برای رفع ترس از یادگیری، راهکارهایی را انجام دهید. در این بخش مقاله راجع به این راهکارها توضیح داده ایم.

???? ترس را شناسایی و درک کنید

برای غلبه و رفع ترس از یادگیری باید به این موضوع دقت کنید که چه چیزی باعث ترس شما شده است. به طور کلی دانش آموزان اول از شکست تحصیلی، افت تحصیلی ترس از ناتوانی در برآورده کردن انتظارات و … را تجربه می‌کنند. بنابراین در قدم اول باید یک قدم به عقب بازگردید، ترس را شناسایی کنید، ریشه آن را بسنجید و سپس به ارزیابی بپردازید.

???? یک طرح داشته باشید | ترس از یادگیری

پس از درک ترس از یادگیری، حال زمان برنامه ریزی است. باید طرح کاربردی و قابل اجرایی داشته باشید. از روانشناس و متخصص کمک بگیرید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. و مهارت های مطالعه ای خود را بهبود بخشید. برای فعالیت های خود لیست تهیه کنید. در ادامه راجع به مثالی از تهیه لیست؛ صحبت کرده ایم.

???? هر روز هنگام بازگشت از مدرسه، برنامه خود را مطالعه کنید.

???? حداقل سه تست یا آزمون تمرینی قبل از هر امتحان انجام دهید.

????تکالیف درجه بندی شده خود را مرور کنید.

???? برای عنوان های خاص فلش کارت بسازید.

???? روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، تمرکز داشته باشید و احساس ترس نداشته باشید.

???? طرح را اصلاح و اجرا کنید

برای رفع ترس از یادگیری، باید طرح خود را اصلاح کنید. اجرای طرحی که برای یادگیری خود انجام داده اید، شما را به سمت یادگیری بیشتر سوق می‌دهد. حتما در نظر داشته باشید که اجرای طرح باید با برنامه ریزی باشد.

???? عجله نداشته باشید | ترس از یادگیری

معمولا افرادی که به ترس از یادگیری دچار هستند، برای بهبودی عجله دارند. هرگز نباید در این زمینه عجله داشته باشید؛ زیرا عجله در یادگیری شما را بی انگیزه می‌کند و همچنین باعث عدم بهبودی شما می‌شود. در واقع هر کاری را نصفه و نیمه رها خواهید کرد.

???? ذهنیت فرآیند محور درست کنید

برای رفع ترس از یادگیری باید پاداش در نظر بگیرید. البته که این ذهنیت و پاداش نباید افراطی باشد که شما را آزار دهد. هنگامی که یادگیری و آموزش صورت می‌گیرد، برای خود شادی کنید و پاداش در نظر بگیرید.

کلام آخر

ترس بخش طبیعی و فرایندی عادی در زندگی است. اما ما باید برای پیشرفت خود بر ترس های خود غلبه کنیم و هر طور که شده این کار را انجام دهیم. اگر 5 مرحله ای که در این مقاله گفته شد انجام دهید؛ حتما در زندگی با پیشرفت و ترقی و غلبه بر ترس از یادگیری روبرو خواهید شد. برای بهبودی کامل حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از یادگیری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ترس از یادگیری | 5 راهکار غلبه بر ترس از یادگیری





:: برچسب‌ها: ترس از یادگیری | 5 راهکار غلبه بر ترس از یادگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 478
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: